måndag 10 februari 2014

I rätt sällskap

Klockan 12 i lördags klev jag in på Bogesunds värdhus. Full av förväntan, aningens spänd över vad kommande dygn skulle föra med sig. Jag vet att de andra 14 kvinnorna kände likadant. Tema kreativitet skvallrar om att släppa loss sina hämningar, drömmar och göra saker man säkert tycker är utanför komfortzonen.

Klockan 13 dansade jag järnet. Nykter. Det gick bra. Klockan 14 spelade jag improvisationsteater. Det var enormt roligt. Klockan 15.30 lovebombade jag mina vänner och blev lovebombad själv. Lovebomba är att två personer samtidigt viskar fina kärleksfulla och stärkande saker i den tredje personens öron. 

Klockan 16 anlände författaren Kajsa Ingemarsson. Tre timmar senare önskade jag att hennes föreläsning skulle fortsätta hela natten. Hon berörde mig på ett sätt jag sällan känt. Hennes val av ord, energin hon utstrålade och den enorma visdom hon förmedlade gör mig fortfarande överväldigad. Jag hade svårt att somna på kvällen, Kajsas budskap snurrade runt i huvudet. 

Klockan 9 på söndagsmorgonen var det dags att måla med akryl. Jag började lite trevande, men två timmar senare hade jag målat 6 bilder. Meditativt och oerhört intressant. 
Efter målandet skulle vi skriva. En berättelse och en dikt. Dikten läste vi sen upp inför varandra. Gissa om tårarna flödade? De flesta hade skrivit en dikt som handlade om dem själva. Och att läsa den högt i ett sällskap där känslorna redan låg på ytan var enormt starkt. 

En helg som denna önskar jag att alla fick uppleva!

Mia 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar