söndag 3 januari 2016

Nystart 2016

2015 blev året då jag bytte jobb och tappade bort hälsan. Försökte mig på LCHF i några perioder men det resulterade i några kilos viktökning vid varje försök. Det kan mycket väl vara så att jag inte var tillräckligt strikt eller att jag stressade för mycket på jobbet att jag gått upp vilken typ av kost jag än petat i mig.

I mitten av december bar det av till Thailand för en efterlängtad semester med familjen. Nu skulle vi bara koppla av och umgås. Vi hade en fantastisk resa. Sol och 30+ varje dag. Familjen svetsades samman och vi umgicks 24/7. Vi åt frukost, lunch och middag ihop i två veckor. Vi badade och stojade i poolen hela dagarna och spelade spel och kort långt in på nätterna. Vi umgicks till den milda grad att vi alla kraftigt längtade hem från 54 kvm hotellrum med en toalett till vår stora villa med tre badrum och separata sovrum. Att få lite andrum från varandra. Och framför allt att få träffa vår lilla hund. Han var det stora samtalsämnet under resan och vi längtade oerhört mycket efter honom.

När jag väl kom hem och ställde mig på vågen för att få min "dom", hur illa är det? Vågen visade nästan 70 kilo! 70!! Inte undra på att 75% av kläderna i garderoben inte passar längre...
Tog mig några dagars funderare innan nyår hur jag skulle återfå hälsan. Hur ska jag få in träning i vardagen? Vilken typ av kost passar mig och gör att jag faktiskt kommer ner till en okej vikt igen?

Jag laddade ner MyFitnessPal och där har jag nu satt upp mål för träning, kost och vikt. Det är tuffa mål men jag är så fast besluten att lyckas.

Ska röra på mig minst en timme varje dag, d v s så att pulsen går upp (raska promenader räknas) och minst 3 ggr veckan ska jag även köra ett konditions eller styrkepass på minst 45 min.

Kommer inte att köra LCHF men jag tänker ändå kraftigt reducera kolhydrater. Fördelningen jag lagt in i appen är 30% kolhydrater, 35% protein och 35% fett. Kolhydraterna ska jag försöka få i mig främst från grönsaker och tänka lågt GI när jag väljer kolisar. Jag kommer att undvika bröd, pasta och ris.

Vikten ska minska med minst 10 kilo till den 1 juni.

Nu kör jag!

Mia


1 kommentar:

  1. Åh vad roligt! Och kul att du provar saker, jag hejjar på dig!!!"

    SvaraRadera