torsdag 25 april 2013

Blodsockerbalans - tack LCHF!


Nu har jag kört strikt LCHF i dryga tre veckor. Vad har hänt?

Jag gick från nybakat bröd var och varannan morgon och en konstant hand i godisskålen till nolltolerans över en natt. För mig handlade det om att bryta ett mönster, en vana som gav massor av tråkiga biverkningar.
Mitt humör var helt påverkat av mat. De dagar min kost bestod av mycket kolhydrater och socker åkte humöret värsta berg och dalbanan. Kände mig också tung och seg i kropp och sinne.

När jag efter bara tre veckor tittar i backspegeln så undrar jag hur jag tänkt? Dom säger att det tar 21 dagar att bryta en vana och den gränsen passerade jag i förrgår. Tror att jag passerade den tidigare än så. Förbättringarna kändes rotade efter mindre än två veckor.

Och vad är det som blivit så mycket bättre?

Jag är aldrig hungrig längre, vilket jag var jämt förr. Jag äter tre bra sammansatta måltider varje dag. Med mycket grönsaker, protein och fett. Jag väljer närproducerat och ekologiskt i den mån jag kan.

Inget småätande längre, vilket var ett stort problem förut. Jag kunde öppna skafferidörren 17 gånger per dag och se om någon kanske lagt något snaskigt där inne! Nu kan godis, kakor och bullar ligga framme och jag vill inte ens äta det. Är inte sugen på det längre.

Det absolut bästa av allt är att mitt humör är så lugnt. Jag kan äta en ljuvlig frukost vid 7 och komma på vid 13 att det kanske är dags att äta lunch. Ingen har blivit snäst på och jag har inte huvudvärk eller yrsel.

Mår sådär oförskämt bra! LCHF har kommit till mig för att stanna.
Just ja, kroppen har också förändrats. Jag har minskat 2 kg i vikt, 6 cm runt magen, 3 cm runt midjan och 5 cm runt höfterna.

Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar