onsdag 7 november 2012

Klisterkudde

Jag försov mig i morse, inte mycket men nog för att hela morgonen skulle bli fel. Kom försent till sjukgymnasten så det blev bara en halvtimmes träning där, men gick därifrån gladare än när jag kom i alla fall. Det får helt enkelt bli en stund på yogamattan när jag kommer hem, som kompensation för det korta passet. Frukosten gick bra, även om jag hatar att äta under stress. Det finns som bekant många typer av stress och en del tål jag bra, men jag är väldigt känslig för stress på morgonen. Jag tror det är viktigt att identifiera sina svackor och göra vad man kan för att hjälpa sig själv. Lösningen är inte att bli en supermänniska utan svagheter, lösningen är att underlätta för sig själv och omgivningen.

Man ska vara lika snäll och tillåtande mot sig själv som man är mot andra.

Ingenting blir bättre av att man tänker negativa tankar om sig själv. Alla meningar som börjar med "Jag borde.." får man vara på sin vakt mot. Varför vill jag göra det jag gör? Om svaret är att jag gör det för att jag inbillar mig att andra förväntar sig det av mig, då är man ute på hal is.

Man projicerar ofta sina egna krav på andra, tror att de förväntar sig något.

Det är en energitjuv att göra så, att försöka leva upp till den bild man tror att andra har och lösningen blir att formulera om det för sig själv.

"Jag förväntar mig att jag ska vara lugn under stress".

Då har man ett annat, sannare, sätt att närma sig problemet.

Ulrika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar