måndag 5 november 2012

Yta är verkligen inte allt, men kroppen är inte yta utan en 3D-skapelse i kött, blod och ben. Och fett. När jag var lite mindre medelålders så hade nog min drivkraft för att ge mig ut på den här resan med Mia varit 99 procent fåfänga. Men nu är jag dödlig och inser att mina "trivselkilon" inte ger trivsel utan ökar risken för stroke och hjärtsjukdom. Och vad värre är, jag ser ett samband med höstdepp och vlktökning. Snacka om ond spiral! Jag är deppig så jag går upp i vikt och sen blir jag deppig för att jag går upp i vikt... ja, ni fattar galoppen. Min avsky för tidningar som i ena sekunden gastar "Du duger som du är!" och i nästa listar allt tuktande vi måste göra för att duga är gränslös. Men det går inte att blunda för att jag mår bättre när jag är bättre tränad och väger mindre. Så för mig blir det här ett sätt att respektera min kropp, att tacka den för allt roligt man kan ha med en kropp och ett erkännande av att kroppen och själen är beroende av varandra.

Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar